Vegansk & vegetarisk mat i Tanzania

Går det att resa som vegan eller vegetarian till Tanzania? Jag skannar av safarimaten på fastlandet och reser runt på Zanzibar för att mäta landets kulinariska puls. Är det ett ställe för en foodie eller åker man till Tanzaia enbart för naturupplevelserna och solen?

Under vår safarivecka åkte vi med Kenzan tours och besökte nationalparkerna Manyara sjön, Serengeti och Ngorongoro kratern. Safarin var grym men tyvärr kan jag inte säga desamma om maten. Under tre nätter bodde vi på Hhando Coffee Lodge där vi åt middag under större delen av vår vistelse och som ordnade våra matlådor till dagsturerna i jeepen.

Till frukost serverades färsk frukt varje morgon men i övrigt bestod frukosten av mjölk, flingor, bröd med smör, korv och bönor, pannkakor och omelett. Jag åt huvudsakligen frukt och kaffe och ibland också en och annan pannkaka för att kunna stå mig fram tills lunchen. Lunchlådorna var dock helt bedrövliga. Dag 1 fick jag en crepe med kyckling (som enligt dem var vegetarisk), dag två hittade jag några torra potatisklyftor från gårdagens kvällsbuffé och sista dagen fick jag...... ris. De skickade inte ens med en gaffel! Middagarna bestod av en buffé där det alltid serverades två olika slags köttgrytor. Som vegan eller vegetarian återstod tillbehören såsom ris, sallad och makaroner. Förrätten bestod alltid av en soppa som, oavsett om det var spenatsoppa, pumpasoppa eller blomkålsoppa, smakade endast buljong.

Kulturdag
En av dagarna valde vi att besöka en by i närheten av där vi bodde. Charmiga Happy visade oss runt i sin by och berättade om vad man odlar och äter i Tanzania. Vi smakade bananöl, strövade runt i en djungel av majs-och bananodlingar och avslutade dagen med en trevlig lunch tillagad av ett par kvinnor i byn. Maten här kändes mycket mer genuin och vällagad. Det var garanterat den bästa matupplevelsen under hela safari-veckan. Nästan allt var veganskt dessutom! På min tallrik ser ni bl a stekt spenat, aubergine och okra, chapati-bröd, pilaoris, en chili- och morotsröra, mokimo (irländsk kokt potatis med majs), kakande (kokta bönor med vit majs) och färsk frukt. Maten saknar fortfarande kryddor och rätterna saltas inte ens. Trots detta smakade det bra eftersom råvarorna kändes fräscha.

Ute på campen
Ute i Kenzan mobile tented camp var det mobila läger i norra Serengeti där vi tillbringade två nätter. Till min förvåning var maten här betydligt bättre än på Hhando Coffee lodge- trots att matlagningsmöjligheterna och tillgängligheten på färska råvaror måste varit en utmaning på en plats som ligger mitt ute på savannen. Första kvällen fick vi en buffé där jag kunde äta ugali (en slags polenta), indisk chana daal med balanserad kryddning, ångkokt blomkål och broccoli och en fräsch sallad. Vår creme brulée smakade däremot bara ägg och verkade inte innehålla något socker. Kväll två fick jag pasta (al dente :)) med tomatsås, en tomat/- och ärtgryta, ris och en sallad med en god mangodressing. Det bästa var dock vår lunch som bestod av en trerätters med en helt godkänd spenatsoppa och fylld aubergine med pommes och en fräsch sallad. När vi sedan pratade med den unga kocken på kvällen visade det sig att han var ett stort fan av Gordon Ramsy och drömde om att få en dag öppna sin egna restaurang!

Stone Town- bäst mat på Zanzibar
Nästa stopp blev Stone Town- Zanzibars huvudstad, där det var betydligt lättare att göra lite matreserach inför resan. På nyårsaftonen åt vi på restaurangen Secret Garden (på Emmerson Spices) som verkligen levererade. För en nyårsmeny på 55 USD fick vi in en festmåltid där jag kunde äta en vegansk grönsaksbiff, en kokosnötscurrygryta, grillad aubergine, pilaoris, chapati och sallad. Atmosfären var magisk och det kändes som att man hade förflyttats till "tusen och en natt" när vi satt i den lilla lummiga trädgården och räknade ner sekunderna till det nya året. Ett definitivt måste att besöka om du åker till Stone town!

Dag två käkade vi lunch på Green Garden som till namnet lät lovande. Min grönsakspasta var dock överkokt och tomatsåsen bestod av tomatpuré som inte ens hade kryddats med salt eller peppar. Deras smoothies var dock grymma!

På kvällen åt vi indiskt på The Silk Route. Det tog oss 40 min för att få bord så när vi satt ner var vi vrålhungriga. Jag beställde paneer tikka masala, samosas och nanbröd. De övriga i sällskapet beställde kadai paneer, chicken korma och rogan josh. Min paneer tikka masala var egentligen inte en masala. Kryddsättningen hade inte en tydlig tikka-smak, såsen var tjock och smakade mest tomat och det var knappt några paneerbitar i grytan. Mitt vitlöksnan hade inte den där härligt krispiga ytan som den ska ha när den kommer ut från en 400 graders het tandooriugn utan var mjuk och brödet kändes även lite ogräddat. Kadai paneer smakade ungefär som paneer tikka masala men hade en bättre kryddning. Hit går man om man har fått absidens på indisk mat under sin Tanzania, men skulle det varit i Sverige hade betyget varit lågt.

Paneer tikka masala

Matengwe- ingen plats för en foodie
Matengwe är en turistost som det inte står så mycket om i resebloggar eller reseforum. Det var därför väldigt svårt att avgöra vad orten hade för restaurangutbud. Vi bodde på Villa Kiva Boutique Hotel som drivs av en italiensk familj. Där var min fördom att italienare är minsann kräsna vad känner mat och serverar de en italiensk meny på sitt egna hotell- ja då måste det smaka genuint italienskt! Maten var dock knappt ätbar där och personalen missuppfattade alltid ens beställningar. Jag åt en sallad som bestod av fetaost & melon- tre dagar i rad till lunch eftersom allt annat smakade under all värdighet. Min kompis beställde även en dag Pasta Arrabiata som visade sig ha bläckfisktentakler i sig! Matengwe i övrigt består av ett par hotell, en ganska ödslig men fin strand och en by där mest lokalbefolkningen håller till utan några restauranger eller caféer.

Nungwi
Nungwi ligger på norra sidan av ön och anses vara Zanzibars mest kommersiella turistort. Med det sagt är det inte en stor ort utan mest aktivitet sker längs med stranden och de hotellrestauranger som ligger längs med en liten promenad. Vi bodde på Smiles Beach Hotel som serverade ungefär samma typ av frukost som vi hade ätit dittills. Jag åt färsk frukt, kaffe och en croissant som varken innehåll socker och smör av döma på smaken.

I Nungwi serveras framförallt mycket färsk fisk och skaldjur på hotellens restauranger. Den lokala maten här var tyvärr en stor besvikelse, utan det ska du försöka äta i Stone town i stället. Är du en foodie och inte vill lida dig igenom en middag så välj en internationell rätt på en av de lite finare restaurangerna. Här är mina tips:

- Pizzan på Mamma Mia (bästa smakupplevelsen hittills om man jämför med svenska mått. Veganska alternativ finns också)

- Grillade potatishalvor med gräddfil & Matar paneer som huvudrätt  Double Tree by Hilton (bästa servicen i hela Nungwi och mat som får godkänt. Kökschefen är indier så jag bad om att få en riktigt genuin matar paneer. Visst, den var ganska söt och stabbig men smakade ändå bättre än maten på de flesta andra ställena i Nungwi. Veganska alternativ finns också).

- Burrito med guacamole på Cinnamon (det tog nästan 2 timmar att få in maten och stället var inte ens fullsatt. Utöver det känns det som att kockarna har en del kökskunskaper och lyckades skapa en ganska standard burrito med bönor till mig men som i jämförelse med andra middagar i Nungwi smakade magiskt! Burriton är vegansk om du ber att få den utan ost och gräddfil).

Magförgiftning!
Jag äter ju metadels veganskt och under mina resor brukar jag alltid klara mig undan "turistmagen". Fast en i vårt ressällskap blev magförgiftad under safariveckan och var tvungen att ligga inne på sjukhuset en dag med dropp. En annan tjej i vårt sällskap blev magsjuk i Nungwi efter att ha ätit på Langi Langi och fick dropp och antibiotika på hotellrummet. Jag undvek ägg, yoghurt och mjölk på frukostbuffén, desserter och glass, kalla sallader som ha sköljts i det lokala vattnet och försökte i stället att beställa rätter som hade hettats upp ordentligt såsom pastor, pizzor och grytor.

Resplanen: 1 vecka safari utanför Arusha på fastlandet + 1 vecka på Zanzibar
När: 25/12/2017
Betyg på maten: 1 av 5
Veganskt utbud: På fastlandet äter folk ugali till nästan alla rätter- en slags vit polenta/gröt gjord på majs. Till den serveras en köttgryta men tillbehör kan vara kokta bönor, stekt spenat, stekt aubergine eller okra. Räkna med att endast frukten är vegansk på de flesta hotell-frukostar. Åker du på safari så är det alltid en gemensam buffé som serveras ute på campen eller det hotell ni bor på. Kvalitén varierar säkert från ställe till ställe men undvik Hhando Coffee Lodge om du vill äta gott. På Zanzibar finns det nästan alltid ett vegansk alternativ på menyn och de tycks bekanta med vad "veganskt" innebär. Till middag och lunch går det nästan alltid att beställa en pasta arrabiata men räkna med att pastan är överkokt och att detta är ett land som inte vet hur man lagar italienskt. Av de lokala rätterna kan du oftast beställa en vegetarisk curry med ris. Grönsakerna är dock nästan alltid överkokta samt att kryddningen är väldigt sparsam. Du äter mest för att bli mätt; inte för att njuta.

Om Isa
För mig är alltid maten höjdpunkten på en resa. Det blir liksom pricket på i:et om man haft en härlig dag och får avsluta den med en kick-ass middag och något gott att dricka :) Jag är vegetarian men äter också väldigt mycket vegansk. Jag är en tvättäkta foodie (och jobbar även som vegetarisk kock) och är därför ganska kräsen och ställer höga krav på min mat, i alla fall om jag har betalat mycket för den.