Laga veganska rätter på nötter & fröer


Idag var det dags igen för ett besök till Uppsala och P4 Upplands studio. Dagens tema var nötter & frön i vegetarisk matlagning. De är ett bra proteinsubstitut men vad mer för nyttigt innehåller nötter & frön? 

Förutom ett högt proteinvärde är nötter och frön rika på vitaminer, mineraler och fibrer. De innehåller enkelomättade fettsyror som tillhör det goda fettet, dvs. omättat fett som är fritt från transfetter och det dåliga kolesterolet som bara finns i animaliskt fett. Nötter och frön är särskilt bra för veganer då de flesta innehåller en hel del magnesium, kalcium, järn och omega 3.

Hur använder man nötter och frön i vegansk eller vegetarisk matlagning då?

Frukost
Yoghurt- toppa yoghurten med rostade solrosfrön, linfrön och valfria nötter
Smoothie- blanda i cashewnötter, valnötter eller solrosfrön och mixa med banan, växtbaserad mjölk, bär eller frukt.
Fröknäckebröd- bra mix som håller i hop är solrosfrön, pumpafrön, linsfrön och sesamfrön.
Färskoströra- blötlägg cashewnötter eller paranötter och mixa sedan med vatten, olivolja och ciron. Smaksätt sedan med valfria kryddor.
Nötsmör- gör tex. mandelsmör genom att köra mandlarna tillräckligt länge i en matberedare. Bred på mackan precis som vanligt smör.

Lunch eller middag
Sallader & soppor- vilken sallad som helst går att pimpa genom att toppa med osaltade nötter eller frön. Se bara till att rosta dem i en torr stekpanna innan. Solrosfrön, pinjenötter, mandlar, hasselnötter, valnötter, pistagenötter och pumpafrön passar extra bra.
Biffar & hamburgare- hasselnötter, valnötter och cashewnötter i mald form gör sig bäst i alla former av biffar, bullar eller hamburgare. 
Färs- grovmal valnötter eller solrosfrön och använd som tacofärs eller som bas i en paj, fylld aubergine/paprika eller i en bolognesesås.

Dagen till ära tog jag med mig en rätt där jag hade använt hasselnötter som bas i mina veganska köttbullar. Till dessa serverade jag en gräddsås med rosmarin, pressgurka, rårörda lingon och kokt potatis. Så för dem som inte tor att det går att laga god husmanskost utan kött eller mejeriprodukter- testa det här receptet!