Grönt på grillen- sista vegosnacket på P4 Uppland


Då var det dags för det sista Vegosnacket i P4 Uppland för denna säsong. Den här gången pratade vi om att grilla vegetariskt med olika små tips och trix på hur du lyckas. Klicka här för att komma till mitt recept portabelloburgare med sötpotatispommes

När du planerar en grillkväll vill du så klart grilla någon form av protein och grönsaker. Men för att en grillmiddag ska bli komplett inkluderar jag alltid en sallad, bröd, sås/salsa och kolhydrater. Nedan listar jag olika exempel rätter som passar bra in på varje kategori.

Marinering vs. glaze

Marinad ger dina grönsaker mer smakrika. Det är viktigt att du börjar marinera minst 1-2 timmar innan du börjar grilla, annars hinner inte marinaden göra sitt jobb. Lite socker eller honung i marinaden förbättrar smaken och gör också att det du grillar får en lite mer saftigare känsla. Det negativa med olja är att den ofta droppar ner i glöden och fattar eld.  Glaze är en kryddblandning som penslas på ditt protein, den ger en lite kladdig och karamelliserad yta. Tricket med en bra glaze är att den inte ska vara för tunn, den måste vara så pass tjock att den stannar kvar på ytan och absorberas ordentligt av proteinet. Pensla på under hela grillningen men var försiktig med värmen – glazen ska karamelliseras, inte brännas.

Såser

En grillkväll kan lätt anta teman om du är ute efter det där lilla extra. En guacamole och en ananassalsa som tillbehör skapar en latinamerikansk känsla då du kan servera nachos som snack och marinera ditt protein med kryddor såsom koriander, chili, vitlök och chili. En tzatziki ger dig en grekisk touch på maten där en marinad på oregano, timjan och rosmarin blir perfekt och då en potatissallad eller ugnsbakad potatis passar bra som tillbehör. Låt såsen styra nästa gång vilken inriktning du vill ha på din grillkväll!

  • Ailoli, gör en aioli på aqua fava (kikärtsspad) och smaksätt med vitlök. Hemma brukar vi blötlägga en chipotlechili och sen mixa till en pasta och tillsätta i vår aioli.
  • Guacamole, Kärna ur avokadon och mosa den grovt med en gaffel. Tillsätt färsk pressad lime, finhackad chili och koriander, salt och peppar. 
  • Tzatziki, en klassisk tzatiziki från Grekland gör du enkelt genom att blanda mjölkfri yoghurt, riven gurka, riven vitlök, salt, peppar och ev. lite torkad dill. 
  • Myntayoghurt eller raita, vill du ha ett libanesiskt, persiskt eller indiskt grilltema kan någon av dessa yoghurtbaserade såserna passa. Byt ut den vanliga yoghurten mot en växtbaserad och låt den gärna rinna av en stund i en skål med kaffefilter ett par timmar innan. 
  • Chimichurri, är en argentinsk sås som även fungerar som marinad och är gjord på persilja, oregano, vitlök, chili, olja och vinäger.
  • Fruktig salsa, Finhacka en exotisk frukt, tex. mango, papaya eller ananas och och mixa med lime, koriander, röd chili, finhackad rödlök, salt och peppar.
  • Romanescosås, är gjord på grillad röd paprika och mandlar. Härstammar från Katalonien i norra Spanien.

Protein att lägga på grillen

När du väljer vegetariskt protein till grillningen är marinering extra viktig. En tofubit kommer du inte vilja ta mer än en tugga av om den serveras helt rå utan kryddor. Ska du lägga tofu/seitan/- eller sojabit på grillen se då till att marinera den helst över hela natten. Pensla också gärna på en glaze innan den åker på grillen så den får extra smak och textur. 

  • Seitanstek, seitan är ett vegetabiliskt protein som betsår av vetegluten. Du kan antingen köpa det färdigt i butik eller laga själv. Marinera seitan först och lägg gärna på en glaze innan den åker på grillen. Du behandlar den precis som en vanlig köttbit!.
  • Tofu, Skär tofun i 1 cm breda och 6 cm långa skivor och marinera över natten. Pensla på glaze och grilla på båda sidorna till tofun har fått en fin färg.
  • Färdiga korvar eller hamburgare
  • Tzayspett, sojabitar på spett med asiatiska kryddor- färdiga att lägga direkt på grillen. Brukar vara en hit även bland karnivorer.

Min favoritgrönsaker att lägga på grillen

Se till att skära grönsakerna så att de får en snittyta som ger fina grillränder och som håller i hop på grillen.

  • Sparris, grilla hela och pensla sedan med olivolja och strö över lite flingsalt och några droppar citron
  • Squash och aubergine, marinera innan och skiva tunt på längden 
  • Paprikor, halvera och marinera innan. Grilla med snittytan neråt. 
  • Svamp, ex. portabello eller champinjoner, marinera innan och grilla sedan hela på båda sidorna.
  • Romansallad, halvera och pensla med olivolja. Grilla med snittytan neråt så kanterna blir lite brända i kanterna utan att salladen blir helt genomgrillad 
  • Majskolvar, marinera i olivolja, vitlök, chiliflingor och salt. Grilla hela tills de får en mörk rostad färg. Pressa över lime, strö över flingsalt, cayennepeppar och finhackad koriander. 
  • Sötpotatis, skala och skär sötpotatisen i 1 cm tjocka skivor. Pensla på lite olivolja och grilla på båda sidorna tills potatisen är genomgrillad. Strö över flingsalt och servera till guacamole eller en koriander & myntasås.
  • Kronärtskocka, skär av stjälken till kronärtskockan och klipp bort de yttersta kanterna på kronärtskockans blad. Koka upp en kastrull med vatten, citron och salt. Låt sjuda under lock i 20-30 min. Halvera kronärtskockan och pensla med olivolja och strö över salt & peppar. Grilla cirka 5 min på varje sida. Servera till en aioli. 
  • Citron, halvera och lägg på grillen me snittytan neråt.

Kolhydrater

  • Saffranscouscous
  • Potatissallad och rostad färskpotatis
  • Sötpotatispommes
  • Pastaskruvar eller pastafjärilar i en grön pesto. Passar också till picknicken! 

Smaksätta med rökighet

Om du vill ge din rätt extra rökig smak utan att äta processat kött finns det några hälsosammare sätt 

  • Rökt paprikapulver
  • Chipotlechili, finns som hel torkad chili som du blötlägger innan eller köp färdiga salsasåser med chipotlesmak
  • Liquid smoke- koncentrerad vätska med starkt rökarom. Några droppar räcker!
  • Rökt Hickory salt 

Är det farligt att grilla kött?


Ja, forskning har att själva tillagningen av köttet har en inverkan på hälsan. Det bildas nämligen cancerframkallande ämnen vid hård grillning, något som även Livsmedelsverket har gått ut och varnat om. Rött kött i övrigt och processat kött ökar risken för tjock- och ändtarmscancer enligt bl a Världshälsoorganisationen WHO. När köttet når en viss temperatur så det blir väl genomstekt så bildas heterocykliska aminer, HCA, och polycykliska aromatiska kolväten, PAH. HCA finns nästan bara i uppvärmt kött medan PAH även finns i tobaksrök och bilavgaser. Dessa ämnen bildas när köttet når en viss temperatur främst vid grillning och stekning men även vid kokning och rökning kan PAH bildas. 

Det är roligt att en hel del kampanjer från exempelvis ICA och Kung Markatta har ploppat nu lagom till sommaren där fokus ligger på vegetariskt grillning. Vill du veta vad Green Kitchen Stories lägger på grillen så klicka här

För mer läsning
Varför inte grilla bönburgare istället?
Korv ökar risken för svår cancer
Åtta teorier om varför kött orsakar cancer

Comment